Żylaki powrózka nasiennego – jakie są ich przyczyny i objawy, czy wpływają na płodność?

Opublikowano: 11 03 2022 01:03

Żylaki powrózka nasiennego stanowią najczęstszą przyczynę niepłodności wśród mężczyzn. Schorzenie to może doprowadzić do niebezpiecznych powikłań. Badania wykazują, że żylaki powrózka nasiennego to przypadłość, która dotyka 15-20% męskiej populacji. Pojawiają się zatem pytania, od czego powstają żylaki powrózka nasiennego? Jak rozpoznać żylaki powrózka nasiennego? Czy żylaki powrózka nasiennego bolą? Czy z żylakami powrózka nasiennego można mieć dzieci?

Żylaki powrózka nasiennego: co to jest?

Żylaki powrózka nasiennego (ICD-10: I86.1) to schorzenie, które dotyka mężczyzn, również młodzieży i nastolatków w wieku 15-25 lat. Przypadłość ta to nic innego, jak patologiczne poszerzenie i skręcenie naczyń żylnych, które wchodzą w skład splotu wiciowatego, zbierającego krew z jadra, w powrózku nasiennym. Schorzenie to dotyka około 15-20% męskiej populacji. Co ważne w około 80% żylaki dotyczą tylko lewego powrózka nasiennego, znacznie rzadziej dotyczą prawej strony (wówczas dotyczą prawego jądra). W niektórych przypadkach może dojść do obustronnych żylaków powrózka nasiennego (pojawiają się po obu stronach – lewej i prawej).

Czy żylaki powrózka nasiennego są groźne?

Wyróżnia się kilka stadiów rozwoju żylaków powrózka nasiennego. W tym znaczeniu mówi się o przypadłości 1, 2 i 3 stopnia. Małe żylaki powrózka nasiennego są niewyczuwalne w badaniu fizykalnym (palpacyjnym) i nie powodują dolegliwości bólowych. Ponadto żylaki powrózka nasiennego mogą skutkować zmniejszeniem jądra, a także powodować bezpłodność.

Objawy żylaków powrózka nasiennego

Żylaki powrózka nasiennego u większości mężczyzn przebiegają bezobjawowo. Symptomy odczuwane są jedynie przez 10% pacjentów. Typowymi objawami żylaków powrózka nasiennego jest ból jądra z promieniowaniem do moszny, ogólny dyskomfort utrudniający codzienne funkcjonowanie. Innymi symptomami, które mogą towarzyszyć przy schorzeniu, są:

tępy ból w okolicy moszny lub w pachwinie, który nasila się przede wszystkim podczas długotrwałego stania, chodzenia, wysiłku lub w trakcie erekcji,

ocieplenie moszny, dające uczucie ciepłych jąder,

wyczuwalne guzki znajdujące się nad jądrem (głównie po lewej stronie, ale mogą występować obustronnie).

Warto również wskazać, że żylaki powrózka nasiennego są jedną z najczęstszych przyczyn obniżenia płodności i jakości nasienia. Ich obecność może doprowadzać do wzrostu temperatury w mosznie o 1-2 st C. Obserwuje się także wzrost tzw zjawiska stresu oksydacyjnego (ROS). Oba te zjawiska mogą doprowadzać do zaburzeń spermatogenezy i obniżeniem jakości nasienia – plemniki mają nieprawidłową budowę i zmniejsza się ich całkowita ilość w nasieniu.. W tym mechamiznie pary mogą mieć utrudnione zajście w ciążę. Żylaki powrózka nasiennego przyczyniać się mogą również do obniżenia wytwarzania hormonów męskich – testosteronu.

Przyczyny żylaków powrózka nasiennego

Przyczyna powstania żylaków powrózka nasiennego wiąże się z podwyższonym ciśnieniem hydrostatycznym, które powoduje zwiększony nacisk krwi na ściany naczyń żylnych splotu wiciowatego. Skutkuje to wydłużeniem, poszerzeniem i poskręcaniem żył, które stają się wyczuwalne jako miękkie guzki zlokalizowane nad jądrem. Do innych przyczyn żylaków powrózka nasiennego zaliczyć można między innymi:

dysfunkcję zastawek,

krążenie oboczne,

INNE BARDZO RZADKIE:

ucisk z zewnątrz (np. spowodowany przez guz),

zakrzepicę żylną,

wrodzone choroby tkanki łącznej.

Co ważne, w ponad 80% przypadków żylaki powrózka nasiennego dotyczą tylko lewej strony, co spowodowane jest anatomią. Wiąże się to bowiem z innym miejscem ujścia, przebiegiem i długością lewej żyły jądrowej.

Powikłania związane z żylakami powrózka nasiennego

Żylaki powrózka nasiennego to męska przypadłość, która nieleczona może skutkować pojawieniem się powikłań. Skutkiem choroby jest najczęściej zaburzenie wzrostu i rozwoju jądra (po stronie, po której występują żylaki), objawy w postaci bólu i dyskomfortu utrudniającego codzienne funkcjonowanie. Konsekwencją może być również obniżenie jakości nasienia i tym samym niepłodność. Z tego powodu niezbędne jest wdrożenie odpowiedniego leczenia żylaków powrózka nasiennego. Wskazania do operacji rozważane są oczywiście u każdego pacjenta indywidualnie i powinny być omówione z urologiem na wizycie.

Żylaki powrózka nasiennego a płodność

Żylaki powrózka nasiennego to schorzenie, które negatywnie wpływa na męską płodność. W tym znaczeniu choroba stanowi najczęstszą przyczynę niepłodność u mężczyzn. Żylaki powrózka nasiennego to przypadłość, która dotyka 15-20% populacji. Co ważne, schorzenie to jest czynnikiem odpowiedzialnym za około 35% niepłodności pierwotnej (starania o pierwsze dziecko) oraz nawet 80% niepłodności wtórnej (starania o kolejne dziecko).

Żylaki powrózka nasiennego a wysiłek fizyczny

Żylaki powrózka nasiennego nie stanowią przeciwwskazania do uprawiania sportu. Dlatego też mężczyźni cierpiący na tę dolegliwość nie muszą rezygnować z siłowni, ćwiczeń siłowych (również pracy fizycznej) czy biegania. Niemniej jednak wysiłku fizycznego należy unikać w krótkim okresie rekonwalescencji po operacji żylaków powrózka nasiennego.

Żylaki powrózka nasiennego stanowią bardzo duże zagrożenie dla męskiej płodności i komfortu w codziennym funkcjonowaniu. Z tego powodu konieczne jest wdrożenie odpowiedniego leczenia. Najskuteczniejszym sposobem pozbycia się przypadłości jest operacja mikrochirurgiczna żylaków powrózka nasiennego. Metoda ta charakteryzuje się bardzo wysoką skutecznością, niewielkim ryzykiem zaniku jądra czy pojawienia się wodniaka jądra. Warto również wskazać, że w ostatnich latach wskazania do leczenia operacyjnego żylaków powrózka nasiennego są rozszerzane. W tym kontekście warto je rozważyć również np. w przypadku azoospermii (całkowitego braku plemników) lub jako przygotowanie do rozrodu wspomaganego (in vitro/ICSI).

O autorze

Doświadczenie:
Michał Barwijuk ukończył Warszawski Uniwersytet Medyczny. Jest ginekologiem plastycznym oraz specjalistą położnictwa i ginekologii.

Przez prawie dekadę pracował na oddziale Położnictwa, Chorób Kobiecych i Ginekologii Onkologicznej Szpitala MSWiA w Warszawie.

Współorganizator szkoleń i wykładowca dla lekarzy z zakresu ginekologii plastycznej, estetycznej i rekonstrukcyjnej. Organizator szkoleń i wykładowca z technik operacyjnych i rekonstrukcyjnych w ginekologii plastycznej oraz z małoinwazyjnych technik takich jak: lasery, terapie ultradźwiękami, osoczem bogatopłytkowym, fibryną, kwasem hialuronowym i innymi w małoinwazyjnej ginekologii plastycznej. Ukończył prestiżowe szkolenie w Instytucie Ginekologii Estetycznej i Rekonstrukcyjnej na Florydzie (USA).

Współautor dwóch książek:

Autor i współautor oraz badacz licznych badań naukowych i eksperymentalnych z dziedziny ginekologii plastycznej i estetycznej.

Osiągnięcia lekarza:
Do głównych osiągnięć dr. Michała Barwijuka można zaliczyć znaczny udział we wdrażaniu najnowszych technologii medycznych (autor i współautor oraz badacz w licznych badaniach naukowych i eksperymentalnych z dziedziny ginekologii plastycznej i estetycznej). Jest również współorganizatorem szkoleń dla lekarzy z zakresu ginekologii plastycznej i rekonstrukcyjnej podczas których przeszkolił blisko 400 lekarzy. Warsztaty umożliwiają kursantom podwyższanie kwalifikacji z dziedziny ginekologii plastycznej zarówno w teorii, jak i w praktyce. Podczas szkoleń uczestnicy poznają techniki zabiegowe takie jak liporedukcja wzgórka łonowego i wewnętrznej powierzchni ud, waginoperineointroitoplastyka (plastyka pochwy, przedsionka pochwy i krocza), labiominoro i labiomajoroplastyka (plastyka warg sromowych mniejszych i większych) czy hoodofrenuloplastyka (plastyka napletka i wędzidełka łechtaczki). Prowadził też szkolenia w Centrum Edukacji Medycznej (CEMED) na preparatach nieutrwalonych.

Wielokrotnie był zapraszany do grona wykładowców najbardziej prestiżowych wydarzeń naukowych m.in. „III Europejski Kongres Ginekologii Estetycznej – ESAG” w Londynie, „Generation, Regeneration Biobridge European Conference” w Wenecji, „I Światowy kongres Ginekologii Rekonstrukcyjnej i Estetycznej” – RECOGYN w New Delhi, czy „World Congress of the International Society of Cosmetogynecology” w Stanach Zjednoczonych z wykładami z zakresu wykorzystania osocza bogatopłytkowego w małoinwazyjnej ginekologii plastycznej oraz terapii ultradźwiękami (HIFU).

Uczestniczył w wielu szkoleniach z zakresu ginekologii plastycznej w Stanach Zjednoczonych, Włoszech i Anglii.

Jest również współredaktorem naukowym książki pt. „Ginekologia Plastyczna – Chirurgia narządów intymnych kobiety – M. Goodman wydanej w kwietniu 2018 r. jako I wydanie polskie przez PZWL oraz książki „Techniki małoinwazyjne w ginekologii plastycznej” wydanej w październiku 2018 r. przez PZWL

Publikacje:
„Zastosowanie osocza w ginekologii plastycznej i rekonstrukcyjnej”, czasopismo naukowe Polskiego Towarzystwa Ginekologii Plastycznej i Rekonstrukcyjnej (01/2018)
„Historia ginekologii plastycznej” Czasopismo naukowe Polskiego Towarzystwa Ginekologii Plastycznej i Rekonstrukcyjnej (02/2018) „Invasive aesthetic gynecology trends in Poland between 2010 and 2016: multicenter Experience” An International Journal of Surgical Reconstruction JPRAS (06/2018)
„Wykorzystanie osocza bogatopłytkowego w ginekologii plastycznej i rekonstrukcyjnej” – Analiza przypadków w ginekologii i położnictwie PZWL nr 3/2017

Godziny przyjęć:
poniedziałek | 9.00 – 10.00
wtorek | 14.30-18.30
środa | 9.00 – 10.00
czwartek | 9:00-14:00

*Powyżej wymienione godziny nie są sztywnymi ramami czasowymi a każda wizyta powinna być ustalona telefonicznie lub mailowo
*Inne godziny przyjęć ustalane są indywidualnie