Co to jest labioplastyka i czy warto ją wykonać?

Opublikowano: 11 03 2022 01:03

Labioplastyka jest szansą dla kobiet cierpiących z powodu przerostu, asymetrii lub deformacji warg sromowych mniejszych lub większych. Plastyka sromu w tym znaczeniu umożliwia wyeliminowanie problemów związanych z higieną osobistą, uprawianiem sportu czy życiem seksualnym. Ginekologia estetyczna służy jednak nie tylko poprawie względów zdrowotnych, ale również wpływających na samopoczucie pacjentki. Czym zatem jest labioplastyka? Na czym polega operacja warg sromowych?

Co to jest labioplastyka?

Labioplastyka to medyczne określenie zabiegu z zakresu chirurgii – ginekologii estetycznej, określanego jako plastyka warg sromowych. Celem operacji jest zmiana wielkości i/lub kształtu oraz symetryzacja obu warg sromowych, przy jednoczesnym zachowaniu warunków funkcjonalnych, które umożliwią aktywność seksualną i zwiększą komfort codziennego życia. W tym znaczeniu operacja obejmuje plastykę warg sromowych z modyfikacją kształtu i korektą tkanki – zmniejszenie za dużych i skrócenie za długich warg sromowych. Należy wskazać, że procedura chirurgiczna może dotyczyć zarówno warg sromowych mniejszych, jak i większych. Labioplastyka może obejmować również zabiegi ujędrniające wargi sromowe większe poprzez redukcję nadmiaru wiotkiej tkanki, przez wypełnienie autologiczną tkanką tłuszczową bądź wypełniaczem.

Kiedy warto poddać się operacji warg sromowych?

Wskazaniem do operacji plastycznej warg sromowych są wady wrodzone w postaci przerośniętych warg sromowych lub asymetria sromu. Przerost warg sromowych może bowiem skutkować pojawianiem się dyskomfortu wynikającego z noszenia obcisłej bielizny lub ubrań, a także bólu podczas codziennej aktywności fizycznej oraz w trakcie stosunku seksualnego. Dodatkowo przerost warg sromowych przyczynia się do częstych infekcji miejsc intymnych. W tym przypadku labioplastykę warto wykonać ze względów zdrowotnych. Procedura chirurgiczna umożliwia jednak również rekonstrukcję nierozwiniętych warg sromowych i wycięcie sromu z pociemniałymi brzegami. Przesłanką do wykonania zabiegu labioplastyki jest także deformacja warg sromowych mniejszych. Z tego względu na zabieg mogą się zdecydować kobiety, u których doszło do uszkodzenia sromu w wyniku np. naturalnego porodu.

Niemniej jednak operacja warg sromowych wskazana jest również kobietom, które są niezadowolone z wyglądu sromu lub które uważają, że wygląd ich miejsca intymnego nie mieści się w granicach normy. W tym znaczeniu należy wskazać, że labioplastyce warto się poddać w sytuacji, kiedy kobiety skarżą się na obniżoną atrakcyjność czy wynikającą z anomalii w budowie niską samoocenę. Celem procedury chirurgicznej zmniejszenia i korekty warg sromowych jest nie tylko poprawa codziennego funkcjonowania i zniwelowanie dyskomfortu, ale również poprawa samopoczucia pacjentki.

Labioplastyka – za i przeciw

Operacja zmniejszenia i/lub korekcji warg sromowych ma wiele zalet. Niewątpliwie pozytywnym aspektem labioplastyki jest wyzbycie się kompleksów przez kobiety.  Przerośnięte lub asymetryczne wargi sromowe są bowiem bardzo często źródłem wstydu w sytuacjach intymnych. Niemniej jednak głównym powodem, przemawiającym za operacją plastyczną warg sromowych jest zniwelowanie bólu, który związany jest z ocieraniem sromu o odzież i dyskomfortu pojawiającego się podczas uprawiania aktywności fizycznej – jazdy na koniu czy na rowerze. Labioplastyka umożliwia również podniesienie jakości stosunków seksualnych, przerośnięte wagi sromowe bowiem mogą powodować ból podczas stosunku. Labioblastyka ma wiele niekwestionowanych zalet. Niemniej jednak operacja, jak każda inna procedura chirurgiczna, obarczona jest ryzykiem wystąpienia powikłań. Dodatkowo po zabiegu korekty lub zmniejszenia warg sromowych przez pewien czas widoczne są blizny pooperacyjne. Warto jednak wskazać, że niezależnie od metody labioplastyki, linia cięcia prowadzona jest przez chirurga w taki sposób, by możliwie jak najlepiej ukryć blizny, a efekt po plastyce spełniał oczekiwania pacjentki. Argumentem „przeciw” pojawiającym się wśród kobiet stosunkowo często jest również obawa przed niepomyślnym, niesatysfakcjonującym efektem operacji. Niemniej jednak ryzyko nieudanej labioplastyki może być skutecznie minimalizowane poprzez wybór renomowanej kliniki i lekarza chirurga, który ma doświadczenie w przeprowadzaniu tego typu operacji z zakresu ginekologii estetycznej.

Czy labioplastyka jest bezpieczna?

Plastyka warg sromowych jest zabiegiem krótkim i bezpiecznym. Należy jednak wskazać, że labioplastyka, jak każdy zabieg chirurgiczny, obarczona jest ryzykiem wystąpienia powikłań. Wśród najczęstszych skutków ubocznych wymienia się krwiaki, zasinienia, obrzęki czy dolegliwości bólowe. Zazwyczaj jednak powikłania te nie stanowią zagrożenia dla zdrowia i życia kobiety. Niemniej jednak labioplastykę warto wykonywać u najlepszych lekarzy z dużym doświadczeniem. Dzięki temu ryzyko wystąpienia komplikacji i powikłań po operacji zmniejszania i korekcji warg sromowych jest zminimalizowane.

Czy warto poddać się labioplastyce?

Labioplastyka jest stosunkowo bezpiecznym, szybkim i małoinwazyjnym zabiegiem z zakresu ginekologii estetycznej. Dlatego kobiety, które zmagają się z dyskomfortem związanym z przerostem i/lub asymetrią warg sromowych mniejszych lub większych, bólem lub którymi kieruje chęć poprawy estetyki miejsc intymnych, powinny się poddać operacji plastycznej sromu. Operacja warg sromowych umożliwia wyeliminowanie nieprzyjemnych dolegliwości i osiągnięcie zadowalających efektów modelowania warg sromowych. Należy wskazać, że wszelkie korzyści i ewentualne przeciwwskazania omawiane są na wstępnej wizycie kwalifikującej kobiety do zabiegu. Z tego powodu warto udać się na konsultację i przedstawić lekarzowi prowadzącemu wszelkie obawy przed poddaniem się zabiegowi. W większości przypadków są one bowiem bezpodstawne, a korzyści płynące z poddania się procedurze chirurgicznej zmniejszania i/lub korekcji warg sromowych znacznie przewyższają ryzyko ewentualnych powikłań.

Ginekologia estetyczna daje ogromne możliwości kobietom zmagającym się z problemem przerośniętych warg sromowych. Dzisiejsza chirurgia oferuje wiele metod przeprowadzania zabiegów. W tym znaczeniu labioplastyka może być wykonana metodą chirurgiczną lub laserową. Pacjentki często zastanawiają się, która metoda jest skuteczniejsza – labioplastyka laserem czy skalpelem. Należy wskazać, że wybór metody korekcji wyglądu warg sromowych nie wpływa na uzyskiwany efekt estetyczny. Dlatego też wszelkie wady i zalety obu metod należy przedyskutować z lekarzem prowadzącym.

O autorze

Doświadczenie:
Michał Barwijuk ukończył Warszawski Uniwersytet Medyczny. Jest ginekologiem plastycznym oraz specjalistą położnictwa i ginekologii.

Przez prawie dekadę pracował na oddziale Położnictwa, Chorób Kobiecych i Ginekologii Onkologicznej Szpitala MSWiA w Warszawie.

Współorganizator szkoleń i wykładowca dla lekarzy z zakresu ginekologii plastycznej, estetycznej i rekonstrukcyjnej. Organizator szkoleń i wykładowca z technik operacyjnych i rekonstrukcyjnych w ginekologii plastycznej oraz z małoinwazyjnych technik takich jak: lasery, terapie ultradźwiękami, osoczem bogatopłytkowym, fibryną, kwasem hialuronowym i innymi w małoinwazyjnej ginekologii plastycznej. Ukończył prestiżowe szkolenie w Instytucie Ginekologii Estetycznej i Rekonstrukcyjnej na Florydzie (USA).

Współautor dwóch książek:

Autor i współautor oraz badacz licznych badań naukowych i eksperymentalnych z dziedziny ginekologii plastycznej i estetycznej.

Osiągnięcia lekarza:
Do głównych osiągnięć dr. Michała Barwijuka można zaliczyć znaczny udział we wdrażaniu najnowszych technologii medycznych (autor i współautor oraz badacz w licznych badaniach naukowych i eksperymentalnych z dziedziny ginekologii plastycznej i estetycznej). Jest również współorganizatorem szkoleń dla lekarzy z zakresu ginekologii plastycznej i rekonstrukcyjnej podczas których przeszkolił blisko 400 lekarzy. Warsztaty umożliwiają kursantom podwyższanie kwalifikacji z dziedziny ginekologii plastycznej zarówno w teorii, jak i w praktyce. Podczas szkoleń uczestnicy poznają techniki zabiegowe takie jak liporedukcja wzgórka łonowego i wewnętrznej powierzchni ud, waginoperineointroitoplastyka (plastyka pochwy, przedsionka pochwy i krocza), labiominoro i labiomajoroplastyka (plastyka warg sromowych mniejszych i większych) czy hoodofrenuloplastyka (plastyka napletka i wędzidełka łechtaczki). Prowadził też szkolenia w Centrum Edukacji Medycznej (CEMED) na preparatach nieutrwalonych.

Wielokrotnie był zapraszany do grona wykładowców najbardziej prestiżowych wydarzeń naukowych m.in. „III Europejski Kongres Ginekologii Estetycznej – ESAG” w Londynie, „Generation, Regeneration Biobridge European Conference” w Wenecji, „I Światowy kongres Ginekologii Rekonstrukcyjnej i Estetycznej” – RECOGYN w New Delhi, czy „World Congress of the International Society of Cosmetogynecology” w Stanach Zjednoczonych z wykładami z zakresu wykorzystania osocza bogatopłytkowego w małoinwazyjnej ginekologii plastycznej oraz terapii ultradźwiękami (HIFU).

Uczestniczył w wielu szkoleniach z zakresu ginekologii plastycznej w Stanach Zjednoczonych, Włoszech i Anglii.

Jest również współredaktorem naukowym książki pt. „Ginekologia Plastyczna – Chirurgia narządów intymnych kobiety – M. Goodman wydanej w kwietniu 2018 r. jako I wydanie polskie przez PZWL oraz książki „Techniki małoinwazyjne w ginekologii plastycznej” wydanej w październiku 2018 r. przez PZWL

Publikacje:
„Zastosowanie osocza w ginekologii plastycznej i rekonstrukcyjnej”, czasopismo naukowe Polskiego Towarzystwa Ginekologii Plastycznej i Rekonstrukcyjnej (01/2018)
„Historia ginekologii plastycznej” Czasopismo naukowe Polskiego Towarzystwa Ginekologii Plastycznej i Rekonstrukcyjnej (02/2018) „Invasive aesthetic gynecology trends in Poland between 2010 and 2016: multicenter Experience” An International Journal of Surgical Reconstruction JPRAS (06/2018)
„Wykorzystanie osocza bogatopłytkowego w ginekologii plastycznej i rekonstrukcyjnej” – Analiza przypadków w ginekologii i położnictwie PZWL nr 3/2017

Godziny przyjęć:
poniedziałek | 9.00 – 10.00
wtorek | 14.30-18.30
środa | 9.00 – 10.00
czwartek | 9:00-14:00

*Powyżej wymienione godziny nie są sztywnymi ramami czasowymi a każda wizyta powinna być ustalona telefonicznie lub mailowo
*Inne godziny przyjęć ustalane są indywidualnie