Co to jest labioplastyka i czy warto ją wykonać?

Labioplastyka jest szansą dla kobiet cierpiących z powodu przerostu, asymetrii lub deformacji warg sromowych mniejszych lub większych. Plastyka sromu w tym znaczeniu umożliwia wyeliminowanie problemów związanych z higieną osobistą, uprawianiem sportu czy życiem seksualnym. Ginekologia estetyczna służy jednak nie tylko poprawie względów zdrowotnych, ale również wpływających na samopoczucie pacjentki. Czym zatem jest labioplastyka? Na czym polega operacja warg sromowych?

Co to jest labioplastyka?

Labioplastyka to medyczne określenie zabiegu z zakresu chirurgii – ginekologii estetycznej, określanego jako plastyka warg sromowych. Celem operacji jest zmiana wielkości i/lub kształtu oraz symetryzacja obu warg sromowych, przy jednoczesnym zachowaniu warunków funkcjonalnych, które umożliwią aktywność seksualną i zwiększą komfort codziennego życia. W tym znaczeniu operacja obejmuje plastykę warg sromowych z modyfikacją kształtu i korektą tkanki – zmniejszenie za dużych i skrócenie za długich warg sromowych. Należy wskazać, że procedura chirurgiczna może dotyczyć zarówno warg sromowych mniejszych, jak i większych. Labioplastyka może obejmować również zabiegi ujędrniające wargi sromowe większe poprzez redukcję nadmiaru wiotkiej tkanki, przez wypełnienie autologiczną tkanką tłuszczową bądź wypełniaczem.

Kiedy warto poddać się operacji warg sromowych?

Wskazaniem do operacji plastycznej warg sromowych są wady wrodzone w postaci przerośniętych warg sromowych lub asymetria sromu. Przerost warg sromowych może bowiem skutkować pojawianiem się dyskomfortu wynikającego z noszenia obcisłej bielizny lub ubrań, a także bólu podczas codziennej aktywności fizycznej oraz w trakcie stosunku seksualnego. Dodatkowo przerost warg sromowych przyczynia się do częstych infekcji miejsc intymnych. W tym przypadku labioplastykę warto wykonać ze względów zdrowotnych. Procedura chirurgiczna umożliwia jednak również rekonstrukcję nierozwiniętych warg sromowych i wycięcie sromu z pociemniałymi brzegami. Przesłanką do wykonania zabiegu labioplastyki jest także deformacja warg sromowych mniejszych. Z tego względu na zabieg mogą się zdecydować kobiety, u których doszło do uszkodzenia sromu w wyniku np. naturalnego porodu.

Niemniej jednak operacja warg sromowych wskazana jest również kobietom, które są niezadowolone z wyglądu sromu lub które uważają, że wygląd ich miejsca intymnego nie mieści się w granicach normy. W tym znaczeniu należy wskazać, że labioplastyce warto się poddać w sytuacji, kiedy kobiety skarżą się na obniżoną atrakcyjność czy wynikającą z anomalii w budowie niską samoocenę. Celem procedury chirurgicznej zmniejszenia i korekty warg sromowych jest nie tylko poprawa codziennego funkcjonowania i zniwelowanie dyskomfortu, ale również poprawa samopoczucia pacjentki.

Labioplastyka – za i przeciw

Operacja zmniejszenia i/lub korekcji warg sromowych ma wiele zalet. Niewątpliwie pozytywnym aspektem labioplastyki jest wyzbycie się kompleksów przez kobiety. Przerośnięte lub asymetryczne wargi sromowe są bowiem bardzo często źródłem wstydu w sytuacjach intymnych. Niemniej jednak głównym powodem, przemawiającym za operacją plastyczną warg sromowych jest zniwelowanie bólu, który związany jest z ocieraniem sromu o odzież i dyskomfortu pojawiającego się podczas uprawiania aktywności fizycznej – jazdy na koniu czy na rowerze. Labioplastyka umożliwia również podniesienie jakości stosunków seksualnych, przerośnięte wagi sromowe bowiem mogą powodować ból podczas stosunku.

Czy labioplastyka jest bezpieczna?

Labioblastyka ma wiele niekwestionowanych zalet. Niemniej jednak operacja, jak każda inna procedura chirurgiczna, obarczona jest ryzykiem wystąpienia powikłań. Dodatkowo po zabiegu korekty lub zmniejszenia warg sromowych przez pewien czas widoczne są blizny pooperacyjne. Warto jednak wskazać, że niezależnie od metody labioplastyki, linia cięcia prowadzona jest przez chirurga w taki sposób, by możliwie jak najlepiej ukryć blizny, a efekt po plastyce spełniał oczekiwania pacjentki. Wśród najczęstszych skutków ubocznych wymienia się również krwiaki, zasinienia, obrzęki czy dolegliwości bólowe. Zazwyczaj jednak powikłania te nie stanowią zagrożenia dla zdrowia i życia kobiety.  Argumentem „przeciw” pojawiającym się wśród kobiet stosunkowo często jest również obawa przed niepomyślnym, niesatysfakcjonującym efektem operacji. Niemniej jednak ryzyko nieudanej labioplastyki może być skutecznie minimalizowane poprzez wybór renomowanej kliniki i lekarza chirurga, który ma doświadczenie w przeprowadzaniu tego typu operacji z zakresu ginekologii estetycznej. Dzięki temu ryzyko wystąpienia komplikacji i powikłań po operacji zmniejszania i korekcji warg sromowych jest zminimalizowane.

Czy warto poddać się labioplastyce?

Labioplastyka jest stosunkowo bezpiecznym, szybkim i małoinwazyjnym zabiegiem z zakresu ginekologii estetycznej. Dlatego kobiety, które zmagają się z dyskomfortem związanym z przerostem i/lub asymetrią warg sromowych mniejszych lub większych, bólem lub którymi kieruje chęć poprawy estetyki miejsc intymnych, powinny się poddać operacji plastycznej sromu. Operacja warg sromowych umożliwia wyeliminowanie nieprzyjemnych dolegliwości i osiągnięcie zadowalających efektów modelowania warg sromowych. Należy wskazać, że wszelkie korzyści i ewentualne przeciwwskazania omawiane są na wstępnej wizycie kwalifikującej kobiety do zabiegu. Z tego powodu warto udać się na konsultację i przedstawić lekarzowi prowadzącemu wszelkie obawy przed poddaniem się zabiegowi. W większości przypadków są one bowiem bezpodstawne, a korzyści płynące z poddania się procedurze chirurgicznej zmniejszania i/lub korekcji warg sromowych znacznie przewyższają ryzyko ewentualnych powikłań.

Ginekologia estetyczna daje ogromne możliwości kobietom zmagającym się z problemem przerośniętych warg sromowych. Dzisiejsza chirurgia oferuje wiele metod przeprowadzania zabiegów. W tym znaczeniu labioplastyka może być wykonana metodą chirurgiczną lub laserową. Pacjentki często zastanawiają się, która metoda jest skuteczniejsza – labioplastyka laserem czy skalpelem. Należy wskazać, że wybór metody korekcji wyglądu warg sromowych nie wpływa na uzyskiwany efekt estetyczny. Dlatego też wszelkie wady i zalety obu metod należy przedyskutować z lekarzem prowadzącym.

Wideo o labioplastyce:

O autorze

Ukończył Warszawski Uniwersytet Medyczny. Jest chirurgiem i ginekologiem plastycznym oraz specjalistą położnictwa i ginekologii.

Przez prawie dekadę pracował na oddziale Położnictwa, Chorób Kobiecych i Ginekologii Onkologicznej Szpitala MSWiA w Warszawie (obecnie Państwowy Instytut Medyczny).

Współorganizator szkoleń i wykładowca dla lekarzy z zakresu ginekologii plastycznej, estetycznej i rekonstrukcyjnej. Na przestrzeni ponad dekady przeszkolił ponad 500 specjalistów z technik inwazyjnych i małoinwazyjnych. Ukończył prestiżowe szkolenie w Instytucie Ginekologii Estetycznej i Rekonstrukcyjnej na Florydzie (USA).

Jest współautorem dwóch książek:

"Ginekologia Plastyczna - Chirurgia narządów intymnych kobiety" oraz „Techniki małoinwazyjne w ginekologii plastycznej". Obie pozycje wydane zostały w 2018 r. przez wydawnictwo naukowe PZWL.

Autor/współautor oraz badacz w badaniach naukowych i eksperymentalnych z dziedziny ginekologii plastycznej i estetycznej. Do ważnych osiągnięć doktora można zaliczyć znaczny udział we wdrażaniu najnowszych technologii medycznych. Obecnie po otwarciu Ośrodka Badań Klinicznych Barwijuk Clinics rozszerzył portfolio zagadnień będących przedmiotem badań naukowych o pozostałe dziedziny medycyny.

Wielokrotnie był zapraszany do grona wykładowców w Polsce, ale także za granicą, m.in. na Europejski Kongres Ginekologii Estetycznej – ESAG, „Europejski Kongres Medycyny Regeneracyjnej "Biobridge" „ Światowy Kongres Ginekologii Rekonstrukcyjnej i Estetycznej” – RECOGYN, czy „Światowy Kongres Kosmetoginekologii - ISCG”.

Godziny przyjęć:

poniedziałek | 9.00 – 10.00
wtorek | 14.30-18.30
środa | 9.00 – 10.00
czwartek | 9:00-14:00

*Powyżej wymienione godziny nie są sztywnymi ramami czasowymi, a każda wizyta powinna być ustalona telefonicznie lub mailowo *Inne godziny przyjęć ustalane są indywidualnie