Jakie mogą wystąpić powikłania po plastyce pochwy?

Na zabiegi z zakresu ginekologii estetycznej decyduje się coraz więcej kobiet. Jednym z najczęściej wykonywanych jest plastyka pochwy, która w terminologii medycznej określana jest także jako waginoplastyka. Celem zabiegu jest zwężenie wejścia do pochwy poprzez wycięcie uszkodzonych i zwiotczałych tkanek. Waginoplastyka jest procedurą chirurgiczną często stosowaną u kobiet po więcej niż jednym porodzie, które podczas nich doznały pęknięcia i/lub rozciągnięcia pochwy oraz krocza. Operacja plastyczna pochwy i krocza niekiedy jest jedynym rozwiązaniem umożliwiającym poprawę codziennego funkcjonowania, a także intensyfikację doznań w trakcie seksu. Niemniej jednak waginoplastyka, podobnie jak każdy inny zabieg, wiąże się z wystąpieniem komplikacji i powikłań pooperacyjnych, a niekiedy nawet z nieudaną plastyką pochwy.

Waginoplastyka, a ryzyko powikłań

Plastyka pochwy stanowi najczęściej wykonywaną procedurę chirurgiczną z zakresu ginekologii estetycznej. Zazwyczaj nie jest operacją izolowaną – poza plastyką pochwy wykonywana jest jednoczasowo plastyka przedsionka pochwy oraz krocza (waginoperineointroitoplastykę). Operacja ginekologiczna, jak każdy zabieg chirurgiczny, łączy się z możliwością wystąpienia niepożądanych skutków ubocznych. Niemniej jednak należy wskazać, że ryzyko pojawienia się powikłań i komplikacji pooperacyjnych jest niewielkie.

Do najczęstszych skutków ubocznych plastyki pochwy zalicza się obrzęki, ból pooperacyjny, krwawienie, zasinienia skóry krocza, swędzenie czy zaburzenia czucia w operowanej okolicy. Ponadto, pojawić się może zgrubienie podskórne, przerost blizny, zapalenie pochwy czy grzybica po operacji. U niektórych pacjentek po zabiegu wystąpić może gorączka i pieczenie operowanych okolic intymnych. Warto również wskazać, że po plastyce pochwy szczególnie łatwo jest o infekcję. Wynika to z umiejscowienia rany blisko odbytu i flory bakteryjnej waginy. Z tego powodu niezwykle ważne jest zachowanie wzmożonej higieny okolic intymnych – umożliwia to zminimalizowanie ryzyka wystąpienia stanu zapalnego i infekcji pochwy po operacji ginekologicznej. Dodatkowo w otoczeniu cięcia może wytworzyć się krwiak – na ogól nie stanowi on jednak dużego problemu. Waginoplastyka niekiedy wiąże się z upławami (wyciekiem wydzieliny o nieprzyjemnym zapachu) lub wręcz przeciwnie – suchością pochwy. Niektóre pacjentki po waginoplastyce uskarżają się także na ból nóg lub dolegliwości bólowe w pachwinie.

Powikłania po plastyce tylnej ściany pochwy

Plastyka tylnej ściany pochwy obarczona jest ryzykiem rozwoju nieprawidłowości trzymania stolca. Skutkiem ubocznym w tym przypadku są czasowo występujące zaparcia. W nielicznych przypadkach plastyki tylnej ściany pochwy dochodzi do uszkodzenia odbytnicy, czego wynikiem jest ból odbytu.

Powikłania po plastyce przedniej ściany pochwy

Komplikacje po plastyce przedniej ściany pochwy skutkować mogą infekcją pooperacyjną. Celem uniknięcia infekcji często stosowane są antybiotyki, które podawane są przed zabiegiem. Skutkiem ubocznym plastyki przedniej ściany pochwy są także infekcje pęcherza moczowego, które występują u około 6% pacjentek po zabiegu (ryzyko wystąpienia tego typu powikłań jest większe w sytuacji, kiedy założony jest cewnik do pęcherza). Objawem infekcji jest uczucie pieczenia, kłucia podczas oddawania moczu i częstomocz. Niekiedy może dojść do uszkodzenia pęcherza lub moczowodu. Co więcej, z operacją wiąże się ryzyko pojawienia się problemów z oddawaniem moczu. Po zabiegu wypadania przedniej ściany pochwy może wystąpić wysiłkowe nietrzymanie moczu, które spowodowane jest wyprostowaniem cewki moczowej. Ponadto skutkiem ubocznym zabiegu mogą być problemy z seksem, które wiążą się z bólem związanym z penetracją. Plastyka pochwy obarczona jest także ryzykiem pojawienia się zrostów, które mogą skutkować zespołem zbliznowaciałej pochwy. Niemniej jednak do tego typu powikłań dochodzi niezwykle rzadko.

Decydując się na zabieg plastyki pochwy, warto wiedzieć, czym jest waginoplastyka i z jakimi powikłaniami się wiąże. Niezwykle istotna jest również konsultacja lekarska, podczas której możliwe jest omówienie alternatywnych sposobów zwężenia pochwy. Waginoplastyka bowiem nie jest jedyną i konieczną metodą u kobiet, u których rozluźnienie tkanek jest niewielkie.

O autorze

Ukończył Warszawski Uniwersytet Medyczny. Jest chirurgiem i ginekologiem plastycznym oraz specjalistą położnictwa i ginekologii.

Przez prawie dekadę pracował na oddziale Położnictwa, Chorób Kobiecych i Ginekologii Onkologicznej Szpitala MSWiA w Warszawie (obecnie Państwowy Instytut Medyczny).

Współorganizator szkoleń i wykładowca dla lekarzy z zakresu ginekologii plastycznej, estetycznej i rekonstrukcyjnej. Na przestrzeni ponad dekady przeszkolił ponad 500 specjalistów z technik inwazyjnych i małoinwazyjnych. Ukończył prestiżowe szkolenie w Instytucie Ginekologii Estetycznej i Rekonstrukcyjnej na Florydzie (USA).

Jest współautorem dwóch książek:

"Ginekologia Plastyczna - Chirurgia narządów intymnych kobiety" oraz „Techniki małoinwazyjne w ginekologii plastycznej". Obie pozycje wydane zostały w 2018 r. przez wydawnictwo naukowe PZWL.

Autor/współautor oraz badacz w badaniach naukowych i eksperymentalnych z dziedziny ginekologii plastycznej i estetycznej. Do ważnych osiągnięć doktora można zaliczyć znaczny udział we wdrażaniu najnowszych technologii medycznych. Obecnie po otwarciu Ośrodka Badań Klinicznych Barwijuk Clinics rozszerzył portfolio zagadnień będących przedmiotem badań naukowych o pozostałe dziedziny medycyny.

Wielokrotnie był zapraszany do grona wykładowców w Polsce, ale także za granicą, m.in. na Europejski Kongres Ginekologii Estetycznej – ESAG, „Europejski Kongres Medycyny Regeneracyjnej "Biobridge" „ Światowy Kongres Ginekologii Rekonstrukcyjnej i Estetycznej” – RECOGYN, czy „Światowy Kongres Kosmetoginekologii - ISCG”.

Godziny przyjęć:

poniedziałek | 9.00 – 10.00
wtorek | 14.30-18.30
środa | 9.00 – 10.00
czwartek | 9:00-14:00

*Powyżej wymienione godziny nie są sztywnymi ramami czasowymi, a każda wizyta powinna być ustalona telefonicznie lub mailowo *Inne godziny przyjęć ustalane są indywidualnie