Skutki uboczne i powikłania po wazektomii

Opublikowano: 11 03 2022 01:03

Wazektomia w większości przypadków jest bezpieczną i skuteczną metodą męskiej antykoncepcji. Mimo że ryzyko skutków ubocznych jest niewielkie, a powikłania po wazektomii pojawiają się niezwykle rzadko, to nie można ich wykluczyć. Trzeba podkreślić, że analiza dotychczasowych obserwacji klinicznych jednoznacznie wskazuje, że doświadczenie operatora dokonującego podwiązania nasieniowodów jest czynnikiem, który w znacznym stopniu może zminimalizować ryzyko powikłań. Niemniej jednak wielu pacjentów, którzy chcą się poddać zabiegowi podwiązania nasieniowodów zastanawia się, jakie skutki uboczne mogą wystąpić po wazektomii? Z jakimi powikłaniami wiąże się zabieg wazektomii? Jakie ryzyko wiąże się z przeprowadzeniem podwiązania nasieniowodów?

Skutki uboczne podwiązania nasieniowodów

Podwiązanie nasieniowodów to zabieg, na który decyduje się w Polsce coraz więcej mężczyzn. Dlatego też warto wyjaśnić, czym jest wazektomia? Wazektomia, czyli podwiązanie nasieniowodów, to stosunkowo prosty i bezpieczny zabieg, który polega na przecięciu skóry moszny i uwolnieniu nasieniowodów, które następnie są przecinane i podwiązywane bądź koagulowane (za pomocą prądu medycznego służącego do zabliźniania tkanek). Celem wazektomii jest uzyskanie trwałej antykoncepcji. Podwiązanie nasieniowodów to bezpieczna procedura chirurgiczna, jednak podobnie jak każdy inny zabieg, związana jest z ryzykiem wystąpienia skutków ubocznych. Bezpośrednio po zabiegu w operowanej okolicy pojawić się może obrzęk, zaczerwienienie, a także ból moszny i jąder. Dolegliwości te zazwyczaj ustępują samoistnie i nie wymagają interwencji lekarza. Dyskomfort towarzyszący pacjentom po zabiegu może być łagodzony doraźnie przyjmowanymi środkami przeciwbólowymi i zimnymi okładami. Negatywnym skutkiem ubocznym wazektomii jest ryzyko powstania krwiaka i/lub siniaka w operowanym miejscu. Co ważne objawy te ustępują zwykle po kilku dniach od zabiegu. Przeprowadzenie procedury podwiązania nasieniowodów wiąże się także z koniecznością dokonania cięć na skórze moszny. Warto jednak podkreślić, że blizny po wazektomii są niemal niewidoczne, niemniej jednak w niektórych przypadkach rozcięcie skóry może skutkować infekcją rany.

Warto również wskazać, że w niektórych przypadkach wazektomia może negatywnie wpływać na psychikę pacjentów i powodować złe samopoczucie. Mężczyźni mogą doświadczać obniżonej samooceny, która może być wynikiem niepłodności. Z tego powodu niezwykle istotne jest, aby decyzja o podwiązaniu nasieniowodów była świadoma, całkowicie dobrowolna, a także uzgodniona z partnerką.

Jakie komplikacje i powikłania mogą wystąpić po wazektomii?

Powikłania i komplikacje po wazektomii pojawiają się bardzo rzadko. Niemniej jednak mężczyźni, którzy decydują się na zabieg, powinni mieć świadomość ryzyka i mogących się pojawić negatywnych skutków procedury podwiązania nasieniowodów. Jednym z najczęściej występujących powikłań po zabiegu męskiej antykoncepcji jest stan zapalny. Infekcja objawia się zaczerwienieniem, stanem podgorączkowym, ropną wydzieliną, a także bólem jąder i moszny. W sytuacji, gdy wystąpią takie objawy, należy skontaktować się z lekarzem. Zazwyczaj konieczne jest zastosowanie antybiotykoterapii, która przynosi satysfakcjonujący efekt i po kilku dniach stan zapalny oraz infekcja ustępują. U około 0,5% mężczyzn po podwiązaniu nasieniowodów wystąpić może również zapalenie najądrza. Typowymi symptomami w tym przypadku jest ból najądrza. Innymi możliwym powikłaniem po wazektomii są ziarniaki nasienne, czyli zgrubienia. Powstają one przy końcach nasieniowodów, które są wyczuwalne podczas dotykania i mogą powodować ból w okolicy operowanej.  Ziarniakom towarzyszą zazwyczaj lekkie dolegliwości bólowe, a powikłanie  to nie wymaga specjalistycznego leczenia. Wśród rzadkich powikłań po wazektomii wymienić należy zgrubienie w miejscu wazektomii czy obrzęk nasieniowodu.

Jednym z najczęstszych powikłań występujących po wazektomii jest zespół bólowy, który może się utrzymywać nawet do kilku tygodni po podwiązaniu nasieniowodów. Przewlekły ból dotyczy moszny oraz jąder, a dolegliwości mężczyźni określają jako tępy i długo się utrzymujący. Ból pojawić się może w takcie stosunku seksualnego, ejakulacji oraz podczas uprawiania sportu. W niektórych przypadkach konieczne może się okazać specjalistyczne leczenie, a nawet ponowna odwrócenie wazektomii.

Co więcej, decydując się na zabieg wazektomii należy mieć również świadomość ryzyka niepowodzenia procedury podwiązania nasieniowodów i braku uzyskania oczekiwanego efektu męskiej antykoncepcji. W niektórych przypadkach bowiem dojść może do rekanalizacji, czyli samoistnego zrośnięcia się nasieniowodów i tym samym przywrócenie płodności.

Wazektomia to skuteczna i bezpieczna forma męskiej antykoncepcji, jednak jak każdy zabieg związana jest z zagrożeniem powikłań. Dlatego też mężczyźni zastanawiający się nad podwiązaniem nasieniowodów, powinni rozważyć wszelkie za i przeciw wykonaniu wazektomii. Decydując się bowiem na zabieg należy mieć świadomość mogących pojawić się skutków ubocznych i powikłań.

O autorze

Doświadczenie:
Michał Barwijuk ukończył Warszawski Uniwersytet Medyczny. Jest ginekologiem plastycznym oraz specjalistą położnictwa i ginekologii.

Przez prawie dekadę pracował na oddziale Położnictwa, Chorób Kobiecych i Ginekologii Onkologicznej Szpitala MSWiA w Warszawie.

Współorganizator szkoleń i wykładowca dla lekarzy z zakresu ginekologii plastycznej, estetycznej i rekonstrukcyjnej. Organizator szkoleń i wykładowca z technik operacyjnych i rekonstrukcyjnych w ginekologii plastycznej oraz z małoinwazyjnych technik takich jak: lasery, terapie ultradźwiękami, osoczem bogatopłytkowym, fibryną, kwasem hialuronowym i innymi w małoinwazyjnej ginekologii plastycznej. Ukończył prestiżowe szkolenie w Instytucie Ginekologii Estetycznej i Rekonstrukcyjnej na Florydzie (USA).

Współautor dwóch książek:

Autor i współautor oraz badacz licznych badań naukowych i eksperymentalnych z dziedziny ginekologii plastycznej i estetycznej.

Osiągnięcia lekarza:
Do głównych osiągnięć dr. Michała Barwijuka można zaliczyć znaczny udział we wdrażaniu najnowszych technologii medycznych (autor i współautor oraz badacz w licznych badaniach naukowych i eksperymentalnych z dziedziny ginekologii plastycznej i estetycznej). Jest również współorganizatorem szkoleń dla lekarzy z zakresu ginekologii plastycznej i rekonstrukcyjnej podczas których przeszkolił blisko 400 lekarzy. Warsztaty umożliwiają kursantom podwyższanie kwalifikacji z dziedziny ginekologii plastycznej zarówno w teorii, jak i w praktyce. Podczas szkoleń uczestnicy poznają techniki zabiegowe takie jak liporedukcja wzgórka łonowego i wewnętrznej powierzchni ud, waginoperineointroitoplastyka (plastyka pochwy, przedsionka pochwy i krocza), labiominoro i labiomajoroplastyka (plastyka warg sromowych mniejszych i większych) czy hoodofrenuloplastyka (plastyka napletka i wędzidełka łechtaczki). Prowadził też szkolenia w Centrum Edukacji Medycznej (CEMED) na preparatach nieutrwalonych.

Wielokrotnie był zapraszany do grona wykładowców najbardziej prestiżowych wydarzeń naukowych m.in. „III Europejski Kongres Ginekologii Estetycznej – ESAG” w Londynie, „Generation, Regeneration Biobridge European Conference” w Wenecji, „I Światowy kongres Ginekologii Rekonstrukcyjnej i Estetycznej” – RECOGYN w New Delhi, czy „World Congress of the International Society of Cosmetogynecology” w Stanach Zjednoczonych z wykładami z zakresu wykorzystania osocza bogatopłytkowego w małoinwazyjnej ginekologii plastycznej oraz terapii ultradźwiękami (HIFU).

Uczestniczył w wielu szkoleniach z zakresu ginekologii plastycznej w Stanach Zjednoczonych, Włoszech i Anglii.

Jest również współredaktorem naukowym książki pt. „Ginekologia Plastyczna – Chirurgia narządów intymnych kobiety – M. Goodman wydanej w kwietniu 2018 r. jako I wydanie polskie przez PZWL oraz książki „Techniki małoinwazyjne w ginekologii plastycznej” wydanej w październiku 2018 r. przez PZWL

Publikacje:
„Zastosowanie osocza w ginekologii plastycznej i rekonstrukcyjnej”, czasopismo naukowe Polskiego Towarzystwa Ginekologii Plastycznej i Rekonstrukcyjnej (01/2018)
„Historia ginekologii plastycznej” Czasopismo naukowe Polskiego Towarzystwa Ginekologii Plastycznej i Rekonstrukcyjnej (02/2018) „Invasive aesthetic gynecology trends in Poland between 2010 and 2016: multicenter Experience” An International Journal of Surgical Reconstruction JPRAS (06/2018)
„Wykorzystanie osocza bogatopłytkowego w ginekologii plastycznej i rekonstrukcyjnej” – Analiza przypadków w ginekologii i położnictwie PZWL nr 3/2017

Godziny przyjęć:
poniedziałek | 9.00 – 10.00
wtorek | 14.30-18.30
środa | 9.00 – 10.00
czwartek | 9:00-14:00

*Powyżej wymienione godziny nie są sztywnymi ramami czasowymi a każda wizyta powinna być ustalona telefonicznie lub mailowo
*Inne godziny przyjęć ustalane są indywidualnie